#helpstopoverpopulation

word vrijwilligerdonatie
STOP OVERPOPULATIE

01. MISSIE

Met het winnen van de prijs van 5.000 EUR van het KRO televisie programma ‘Warm Hart’ in Nederland eind 2019, ontstond het idee om structureel bij te gaan dragen aan het steriliseren van teefjes op Curaçao. Sterilisatie en castratie is de enige manier om de overpopulatie tegen te gaan en daarmee het dumpen van puppies en honden te voorkomen. Deze mooie donatie gaf dat duwtje in de rug om het sterilisatiefonds op te richten.

DE JUISTE HUISHOUDENS

02. Doelstelling

is om zoveel mogelijk teefjes te steriliseren op met name Banda Abao (het westelijke gedeelte van Curaçao) en daarbij met name de minder bedeelden te bereiken. Banda Abao werd gekozen omdat deze regio vaak vergeten wordt en er relatief veel armoede heerst, waardoor sterilisatie van de hond niet de prioriteit heeft. Inmiddels komen van over het hele eiland de hulpvragen voor sterilisaties binnen.

AAN DE SLAG!

03. Plan van aanpak

Het sterilisatiefonds team is als eerste begonnen met een ‘huis-aan-huis’ actie in de wijk Tera Kora op Banda Abao. Vrijwilligers gaan langs de huizen, spreken mensen aan en geven flyers af. De bewoners worden geïnformeerd over de sterilisatieactie van het sterilisatiefonds, waarbij de teven voor slechts Naf. 10,00 (eigen bijdrage) geholpen kunnen worden.

Sterilisatie versus castratie

04. Focus op teefjes

Dit is, in overleg met de dierenartsenpraktijk, een bewuste keuze geweest. Door de teven te steriliseren kan op termijn het beste resultaat worden behaald om de overpopulatie van honden op Curaçao te verminderen. Een Westpointer kan elk half jaar een nestje werpen van gemiddeld 6 tot 8 puppies… rekent u het maar uit als ook deze puppies zich na een half jaar al weer kunnen voortplanten…

the extra mile

05. Nexguard

Niet alleen de sterilisatie wordt verzorgd, ook krijgen de honden die het nodig hebben alvast Nexguard om eventuele teken en vlooien te doden. Omdat transport van de hond naar de dierenarts vaak een probleem vormt, wordt ook deze service op een aantal locaties gratis aangeboden. Tegen zo’n geweldige service kan toch niemand nee zeggen?!

Doorgaan!

06. Hoort zegt het voort

Gelukkig zijn er veel bewoners die de hulp erg waarderen en het nut van steriliseren inzien, YEAH! De vrijwilligers stimuleren de bewoners dan ook om buren, vrienden en familie in de buurt te informeren over de actie.

Op dit moment worden er ca. 5 sterilisaties per week gedaan i.s.m. Veterinary Center Curaçao te Tera Kora en Ronde Klip.

Naast het ontvangen van de prijs van ‘Warm Hart’ uit Nederland wordt het Sterilisatiefonds mede mogelijk gemaakt met de hulp van onderstaande sponsors:

HdB Tekenburo
Michelle Kalmthout, Someya Wullens, Britt Versluys (Christoffel berg actie)
C.H. en team (KLM marathon)
Octasigns
Adama Curaçao

Maar u kunt ook helpen!

Ziet u het structureel steriliseren voor een lange, aaneengesloten periode ook als de oplossing voor het verminderen van dierenleed? Steun het sterilistatiefonds, uw donatie wordt zeer gewaardeerd! Donaties ten behoeve van het sterilisatiefonds worden werkelijk enkel en alleen gebruikt voor dit doeleinde.

Donaties kunnen eenmalig zijn, maar u kunt ook maandelijks aan het sterilistatiefonds bijdragen. VCC, de dierenartsenpraktijk waar wij mee samenwerken vraagt een speciaal tarief van Naf. 120,00 (60 euro) voor de sterilisatie van een teefje.

U kunt een donatie overmaken onder vermelding van ‘sterilisatiefonds’ op de bankrekening van Stichting DOG in Nederland of Curacao. Of u kunt onze donatiepagina op de website gebruiken.

Curaçao: MCB bank  26832808 t.n.v Stichting DOG,  Saturnusstraat 36

Nederland: IBAN NL81ABNA 0826383521  (tav Stichting DOG Nederland)